Exhibition 展覧会情報
Room #205
Stephan Keppel 「BLACK PRINTS FOR A WHITE ROOM / BLACK COPIES」
2024年12月04日 〜2024年12月21日
日曜・月曜休み 13:00~19:00
※ See below for the English version.
■ Statement
展覧会「BLACK COPIES」に向けて、ステファン・ケッペルは自身のアーカイブから「最も黒いプリント」を探し出しました。このプロジェクトは、ギャラリー「The White」の名前に対する遊び心あふれる変奏として構想されました。最終的に選ばれたのは、鋸の切り込みが入った大工の作業板を撮影した写真でした。この画像をもとに、彼は建築家や建設会社が設計図の複製に使用していた大判コピー機を用いて一連の印刷実験を行いました。この機械は、印刷を重ねるたびに画像のマット感や光沢、コントラストが変化するという特徴を持っています。ただし、このコピー機は薄い紙しか受け付けません。その紙は「The
White」の真っ白な壁に直接貼り付けられ、プリント作品が建築空間と一体化することで、黒い画像から都市のさまざまな破片が浮かび上がるように仕上がっています。
本展覧会は、2025年に予定されている写真家・澤田育久とのコラボレーションへの前奏として位置づけられています。東京では、都市構造に見られる建築的な断片や小さな修復、不均一さに焦点を当て、それらを鋭い視点で捉える予定です。「整然とした美しさ」という概念も重要なテーマとなっており、これは、アムステルダムの路上に散乱するゴミや粗大ごみ、家具、木材、廃棄物といった無秩序な状況との鮮やかな対比を生み出します。
日程:2024/12/4 - 12/21
会場:The White
協働:澤田育久
■ Biography
ステファン・ケッペル
ステファン・ケッペル(1973年、オランダ・アンナポールダナ生まれ)は、デン・ハーグの王立芸術アカデミー(オランダ)で自律芸術を学び(1994–1998年)、以来、主に写真と版画技術を用いて活動を続けています。2003年よりアムステルダムにスタジオを構え、ストリートを中心に写真を撮影し、廃材の収集や建設コンテナの調査を行い、建築的な部品を複数のスタジオに持ち帰っています。彼のスタジオはそれぞれ異なる性質を持ち、家具や印刷物といった洗練された発見物は「ホームギャラリー」に、木材や石の削り屑のような彫刻的素材は都市郊外の「ガーデンスタジオ」に保管されます。これらの素材や写真は、印刷スタジオで大判コピー機を用いて多数複製され、小さなカフェのような空間で整理され、ファイルキャビネットに保管されます。そして、世界各地の展示に向けて準備されます。現在、ベルリンをテーマとしたプロジェクトに取り組んでおり、2025年には東京での制作期間が予定されています。これらの活動は、ハンス・グレメンと彼の出版社Fw:Booksとの密接な協力のもと、多数の出版物として形になっています。
これまでに制作された書籍プロジェクトには、『Reprinting the City』(デン・ヘルダー、2012年)、『Entre Entree』(パリ、2014年)、『Flat Finish』(ニューヨーク、2017年)、『Soft Copy Hard Copy』(アムステルダム、2021年)、『Immer Zimmer』(グラーツ、2022年)などが含まれます。これらはすべてアムステルダムのFw:Booksから出版され、アムステルダム市立美術館、アムステルダム市立公文書館、ロッテルダムのオランダ写真美術館、ニューヨークの国際建築センター、モントリオールのカナダ建築センターなどに収蔵されています。2021年には、ロッテルダムのオランダ写真美術館でのインスタレーションが評価され、Somfy Photography Award 2020を受賞しました。また、同年にはグラーツのカメラオーストリアで個展が開催されました。
近年、ケッペルは純粋な視覚芸術の枠を超え、雑誌への寄稿、詩人や作家とのコラボレーション、さらにはパリの名門ファッション校IFMのランウェイデザインなど、多岐にわたる活動にも取り組んでいます。
■ Statement
For the exhibition BLACK COPIES, Keppel searched for the blackest print in his archive. It is a playful variation on the white room, the gallery's name. It turned out to be a photograph of a carpenter's board with saw cuts in it. This image became the support for a series of printing experiments on his large-format copier. This is a machine that in days gone by was used by architects and construction firms as a duplicator for building plans. When you print over each other with this machine, changes in matte/gloss and contrast occur in the image. The printer accepts only thin paper that will be pasted on the immaculately white walls in the White Room. Thus, the prints merge with the architectural space. All kinds of urban shards loom from the black image. These works in the exhibition are a prelude to his working visit to Tokyo in 2025.
There, the photographer will focus on architectural fragments in that city, looking with a keen eye at small repairs and unevenness in the urban fabric. Beauty, in the sense of a tidy character, will also play a role, in stark contrast to Amsterdam, where garbage, bulky waste, furniture, slabs of wood and junk are always lying on the pavement.
Stephan Keppel 2024
Show December 2024 Alternative space The White Tokyo in collaboration with Ikushisa Sawada
■ Biography
Stephan Keppel
Stephan Keppel (born 1973 in Anna Paulowna, NL) studied autonomous art (1994–98) at the Royal Academy of Art in The Hague (NL) and has since worked primarily with photographic and printmaking techniques. He has had his studios in Amsterdam (NL) since 2003. The main working area is the street where he photographs, collects, looks at junk, examines construction containers and brings (architectural) parts to his studios. They are separate worlds. Refined finds such as furniture and printed matter end up in the home gallery, sculptural forms such as wooden beams a stone drillings find their place in his garden studio in the outskirts of the city. These materials and photographs are endlessly reproduced with a large copier in his print studio, a small beanery, and stored in file cabinets, ready for exhibitions worldwide. By invitation, he works similarly in other cities. Such as currently a project around the city of Berlin and next year (2025) a working period in Tokyo. This often results in books made in close collaboration with Hans Gremmen and his publisher Fw:Books. The book projects Reprinting the City (Den Helder, 2012), Entre Entree (Paris, 2014), Flat Finish (New York, 2017), and Soft Copy Hard Copy (Amsterdam, 2021), Immer Zimmer (Graz 2022) all published by Fw:Books in Amsterdam, were acquired for various collections, for example the Stedelijk Museum Amsterdam, Stadsarchief Amsterdam, Nederlands Fotomuseum Rotterdam (NL), the International Center for Architecture in New York (US), and the Canadian Centre for Architecture in Montreal (CA). In 2021 Keppel won the Somfy Photography Award 2020 with an installation at the Nederlands Fotomuseum Rotterdam. His work was presented in a soloshow in Camera Austria Graz in 2021. In recent years, she has also been working more outside the strictly visual arts such as contributions to various magazines, collaborations with poets and writers, as well as, for example, a catwalk design for the renowned fashion institute IFM in Paris.